Co by mělo dítě umět před vstupem do 1. třídy
Hygienické návyky
- znát a dodržovat základní hygienické návyky – po použití WC si umýt ruce
- umět se samostatně oblékat, obouvat, zavázat si tkaničku, u stolování správně použít příbor
Komunikace a samostatnost
- používat základy slušného chování – pozdravit, poprosit, poděkovat
- umět se na čas obejít bez rodičů
- znát základní údaje o sobě a své rodině – znát své jméno, bydliště, datum narození – věk, jména rodičů a sourozenců
- v obchodě si umět říct o věc, kterou chce dítě koupit
- rozlišovat prostorovou orientaci – co je nahoře, dole, mezi, před, za, nad, pod vedle, u …
- vědět, kde je vlevo, vpravo
- splnit zadaný úkol a soustředit se 10 – 20 minut
- pracovat samostatně i ve skupině
- vyjmenovat dny v týdnu, znát pojmy včera, dnes, zítra, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc
- mluvit bez logopedických nedostatků – správně vyslovovat všechny hlásky
- mít dobré vyjadřovací schopnosti – umět souvisle vyprávět pohádku, příběh, popsat obrázek, dokázat mluvit o svých zážitcích, vyjádřit své pocity
- odpovídat celou větou – být schopno reprodukovat složitější věty
- zapamatovat si a zarecitovat básničku, zazpívat písničku
- umět doplnit jednoduché protiklady
- umět vytleskat rytmus
- poznat první a poslední hlásku ve slově
- pojmenovat a rozlišovat základní a doplňkové barvy, jejich odstíny
- pojmenovat základní geometrické tvary – obdélník, čtverec, kruh, trojúhelník
Jemná motorika
- stříhání nůžkami, vystřihování jednoduchých tvarů, vybarvování, kreslení, modelování, navlékání korálků
- třídění drobných předmětů podle tvaru nebo jiných znaků – barvy, velikosti, …
- umět zašroubovat matku, zapnout zip, knoflíky
- umět složit jednoduché puzzle
- umět pracovat s tužkou, vodovkami, temperami, pastelkami a dalšími barvami – prstovými, temperovými, …
Fyzická obratnost (hrubá motorika)
- skoky snožmo i po jedné noze, přechod po lavičce nebo po rovné čáře nakreslené na zemi,zvládnout přeskočit překážku, házet míčem jednou rukou i obouruč, umět míč chytit, skákat přes švihadlo, umět kopat do míče, zvládnout skákat panáka a zopakovat několik tanečních kroků, umět udělat kotoul
Číselná představivost
- umět počítat do deseti a spočítat několik předmětů – ne sčítat ani odečítat
- zvládnout číselnou řadu do deseti – slovně
- být schopno za pomoci názorného materiálu provádět jednoduché matematické operace – porovnat počet, zmenšit, zvětšit, porovnat velikost – více, méně, stejně
Grafomotorika
- správně držet tužku či jakékoli jiné psací potřeby mezi palcem a ukazovákem, „nerýt s nimi“
- umět správně sedět u stolu tak, že má dítě nohy na zemi a jeho opřené ruce svírají v lokti pravý úhel
- umět nakreslit rovnou čáru, kruh, obloučky, šneky, čtverec, vlnovky, smyčky
- umět spojit rovnou čárou dva body v libovolném směru
- umět nakreslit postavu s pěti prsty, hlavou, krkem, trupem, zvládnout doplnit i detaily – knoflíky, kapsy, boty apod.
- umět obtáhnout psací písmo a překreslit tiskací písmeno, umět se tiskace podepsat
- umět vybarvit omalovánku a dokreslit chybějící části obrázku
- umět kreslit tak, aby byla kresba propracovanější a bohatější na detaily